Vroeger klasseerden we mensen in verschillende doelgroepen op basis van leeftijd, opleiding, sociale klasse een aankoopgedrag. Op die doelgroepen werd dan de marketing gebaseerd.
In een wereld van digitalisering is dit echter achterhaald. Nu moeten ze echt kijken naar de gemeenschap (community) en wat er daar speelt. Een gemeenschap is een groep in de maatschappij die zich met een bepaalde beweegreden verbindt. De digitalisering heeft die gemeenschap enorm verscherpt. Er is constant communicatie.
Er zijn wel wat struikelblokken: je bedrijf moet zich echt willen verdiepen in de gemeenschappen, je bedrijf moet een duidelijk zicht krijgen van de gemeenschappen en je moet aanpassingen doorvoeren.
Communitymanagement is een goede investering, maar je moet ze op lange termijn bekijken. Als bedrijf kan je niet steeds al je info naar iedereen doorsturen. Iedereen heeft andere interesses en zeker jouw klanten!
Geïnteresseerd in management, de verkoop of de marketing? Ontdek al onze bedrijfsopleidingen aan het centrum voor avond-en afstandsonderwijs en houd je bedrijf draaiend!
relatedBlogs
Project manager
Mythe of feit: de waarde van jouw diploma
Succesverhaal: interview met oud-student Medisch Secretariaat Lydia Renard
blogShare