Let's get social!

31/05/2018 Thomas Verlinden

Ben jij net begonnen als zelfstandige en wil je jouw merk graag online profileren? Of ben je op jouw job verantwoordelijk voor de social media?

Social media is bijzonder geschikt om de band met je klanten te versterken, je online zichtbaarheid te verhogen, nieuwe klanten aan te trekken, meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief te krijgen en om meer verkoop te genereren. Maar hoe doe je dat best? Er zijn een aantal zaken die jou kunnen helpen om op de juiste manier aanwezig te zijn op sociale media.

Als eerste is het erg belangrijk dat je weet wie de doelgroep is. Wie zijn jouw klanten? En belangrijker, wat vinden jouw klanten interessant. Waar liggen zijn of haar interesses? Door hierop in te spelen is de kans veel groter dat men jouw berichtjes daadwerkelijk leest en hier positief op reageert. Je wilt ten allen tijde vermijden dat de klant zich irriteert aan jouw berichten. Maar let er wel op dat je jouw verhaal vertelt en niet alleen praat over dingen die de klant wil horen. Weet waar jij als merk voor staat en wat je wil uitdragen naar de klant. Tell your story. Dan komt wat jij zegt consistent, geloofwaardig en betrouwbaar over. Vraag je bij elk bericht af: past dit bij mij?

social-media-plan-starters

Creativiteit werkt! Probeer bijvoorbeeld af en toe eens in te haken op de actualiteit. Mensen vinden dit erg amusant. Daarnaast houden mensen van kortingen en weggeefacties. Gun je klanten iets extra’s. Dit wekt veel positieve reacties op.

Oké, je weet nu waarover je moet communiceren. Volgende stap is om te bepalen hoe vaak je dat gaat doen. Het ideale aantal posts voor Facebook ligt tussen de 5 tot 10 per week. Dit houdt in dat je maximaal twee berichten per dag de wereld in stuurt. Voor Twitter ligt het maximale aantal op 3 per dag. Natuurlijk is dit afhankelijk van het soort bedrijf en product. Maar het is vooral belangrijk dat jij er een goede balans in vindt.

Foto bij social media bericht

Naast tekst is het visuele aspect ook erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat mensen langer naar een bericht kijken waar een mooie, visueel aantrekkelijke foto bij staat. Natuurlijk moet de foto wel betrekking hebben op het bericht. Daarnaast is het ook belangrijk dat de afbeelding van goede kwaliteit is.

Het grote voordeel van social media, ten opzichte van bijvoorbeeld een advertentie in de krant, is het interactieve aspect. Jouw klanten kunnen reageren en worden daarmee actief betrokken bij jouw merk. Maar hoe reageer je op berichten van klanten? Probeer altijd een persoonlijke toon te gebruiken. Laat zien wie jij bent, maar houdt het wel professioneel.

Wil je weten hoe jij een expert wordt op het gebied van social media? Of hoe jij social media best integreert in de marketingmix? Dan zijn de opleidingen Communicatieverantwoordelijke en Marketing zeker iets voor jou.


relatedBlogs

Communitymanagement

3 misverstanden over SEO

Vijf diploma's waarmee je in elke sector scoort



nextLabel

The road to success: Het succesverhaal van Ine

mostRead


Laat je baas je opleiding betalen!

21/02/2019

10 studietips voor onze studenten

06/05/2021

Apps om je productiviteit te verbeteren: social media blocks

04/03/2019

relatedCourses


Communicatieverantwoordelijke

Volg een praktijkgerichte cursus Communicatieverantwoordelijke in jouw buurt.

Social Media Marketing

Volg de opleiding Social Media Marketing en word een krak in je vak als Marketeer.

Digitale Marketing - Allround

Schrijf je in voor de cursus Online Marketing en word veelzijdig Digital Marketeer.

Communicatieverantwoordelijke

Schrijf je in voor de cursus Communicatie en word veelzijdig Communicatiemanager.

Social Media Marketing

Schrijf je in voor de cursus Social Media Marketing en word veelzijdig Marketeer.

studyCategories


Marketing & Communicatie

blogTags


CommunicatieOpleidingMarketingCommunicatieverantwoordelijkeMarketeerCommunicerenSeoSea

blogShare


fCompareCourses

fCompareMax3Courses

-
0